Motivation, vägen till målet!

Alla inlägg under januari 2013

Av Petra - 21 januari 2013 16:56

Helgen gick rasande fort denna gången, kanske delvis pga att lördagen innehöll enbart jobb! Men roligt hade vi =) 


Hade lite svårt att somna när jag väl kom hem så slockade nog först 3.30 och klockan ringde 7.30 Funskade dock och kom inte ur sängen fören en timme senare. Körde till stallet, släppte ut, red M 40 min barbacka, fixade stallet, hem och plocka ihop saker + byta om, gymmet - mitt löpprogram + styrka med Sassa och till sist till Emmson. Allt denna innan kl 14!! Effektiv.se skulle jag vilja kalla det =P


Träningspasset gick bra, har kommit så långt i programmet nu att jag springer hälften och går hälften (+ uppvärmning). Igår kändes det väldigt enkelt hela vägen, gick på 6.8 och sprang på 9 - precis lagom för mig för tillfället! I stryrkeprogrammet höjde vi vissa vikter förra gången och denna gången la jag in fler reps på några andra, det gav nog effekt för, i kombination med barbackaridningen, har jag en ganska påtaglig träningsvärk idag =P


När jag slutat blir det tömköring av M i kylan och sen drar jag till gymmet för ett nytt löppass. Har nu kommit in i en bra rutin med träning så nästa steg är att komma i ordning med maten. Hur vill jag ha det och vad fungerar min kropp bäst med? Är lite inne på att äta "riktig" mat till lunch och på kvällarna något lättare. Iom jag oftast kommer hem så sent så känns det bättre än tvärt om. Känner att två ordentliga mål mat om dagen är lite väl mycket, men det är bara att testa mig fram!


 

Av Petra - 21 januari 2013 16:45

Måndag:

Löpprogram + cross 

Tisdag:

Styrketräningsprogram med Sassa + Cross + Löpning intervaller

Onsdag:

Vila

Torsdag:

Lätt styrka under fikan

Fredag: 

Lätt styrka under fikan

Kväll, Ridning

Lördag:

Löpprogram + Cross

Uteritt på heden

Söndag: 

Styrketräningsprogram med Sassa + Löpprogram



Av Petra - 18 januari 2013 11:05

Ja, hos mig är det ganska tydligt iaf. Igår fick jag inte tränat något (inte heller stallet) och allt eftersom dagen gick sjönk även mitt humör. När kvällen kom var jag irriterad på allt och alla och ville verkligen inte vara bland folk. Jämfört med i onsdags när jag somnade med flaggan i topp och ett leende på läpparna. Likadant var det förra veckan. Nu det när blivit så tydligt för mig så har jag beslutat att försöka göra iaf något varje dag - om det så bara är lite armhävningar/planka/gummiband etc innan jag känner humöret dalat för långt ner. Vi provar och ser, tränar ju ganska många av veckans dagar men torsdagar är ju en mellandag, eller har iaf varit. Nu kommer Alice ta Micky den dagen så kan kanske trycka in fredagens pass på torsdagsmorgonen - ibland har jag mina ljusa stunder! =P


I övrigt så har jag märkt en förändring i mitt humör de senaste två veckorna. Jag känner mig piggare och mer motiverad, på kvällarna när jag kommer hem sent har jag faktiskt lust att laga mat, inte bara ta något snabbt. Även om jag tycker det är såå tråkigt att göra det bara till mig själv. =)


Ikväll kommer hovslagaren och fixar fötterna på mina grabbs och efter det ska jag och Emma kolla på Vampire Diaries - spännande som fasen just nu =D

Av Petra - 17 januari 2013 09:40

Jaha, då har halva veckan redan gått utan att jag riktigt hängt med. Torsdag idag och då även vilodag, eller ja - jobbar ju både på PoG och Granbacken så så mycket vila blir det ju inte. 

Började morgonen hos massören, lagom smärtsamt men oj vad välbehövligt. Idag var kroppen helt okej men som jag redan visste var låren i mindre bra skick. Har problem med kramper i framförallt vänster lår, nu var det så illa att jag knappt kunde böja benet alls. Så de fick sig en ordentlig omgång + jag fick order om att skaffa magnesium/kalcium/d-vitamin. Magnesiumet hjälper musklerna, för att det ska kunna tas upp behövs kalcium. För att sen kalciumet ska kunna arbeta så behöver det d-vitamin, klöddigt?! Tja, en liten aning. Men tydligen finns alla i en tablett så får väl söka lite efter den =)

Igår var jag på gymmet igen och utförde en kopia av förra onsdagen. Löpprogrammet först, 21min á 2,55km, och efter det ett gruppträningspass - Core. Lika härligt som förra veckan och lika lite träningsvärk idag = noll!


 

Av Petra - 16 januari 2013 12:18

Idag har jag ett galet sockersug, men nej! Jag har klarat mig över 10 veckor - då klarar jag mig lite till!


 

Av Petra - 16 januari 2013 09:40

Nu har kylan kommit till Skåne igen - inget jag uppskattar! Man fryser någonstans hur man än gör - och på de delarna man klätt på sig svettas man istället. Vantar är något jag inte kan ha på mig i större utsträckning, blir bara klumpigt och jag får spunk på att plocka av och på dem så fort man ska göra något med fingrarna. Mössa har jag börjat lära mig tycka om, men det är fortfarande ingen jättefavorit. Man förfryser luftrören när man andas och ögonen mår ju sådär lagom bra..! Dessutom fick jag klä in Micky i dundertjocka täcken i morse då han ömmar i ryggen, roligt! =/
Klagostycke - Jepp, jag avskyr sån här kyla.


 


För att få något positivt sagt så gick träningspasset jäkligt bra igår. Valde dock att byta konditionsträningen till cross istället för cykel, kände mig inte alls peppads på att sitta och trampa på den igår. Istället blev det ett ordentligt jobbigt pass på crossen - högre motstånd halva "turen" och en längre totalsträcka men samma tid som i måndags =) Vi ökade även vissa av vikterna igår, skönt! Något annat som är skönt är att jag inte känner något som helst idag. Inte en enda öm eller trött muskel, härligt som tusan! När jag kom hem igår var jag duktig och fixade bacon och svamp omelett, till middag igår och dagens lunch. Börjar bli riktigt imponerad över mig själv faktiskt! =)

Av Petra - 15 januari 2013 16:35

 

Av Petra - 15 januari 2013 09:19

Kom till gymmet ca 19.15 igår = Fullt med folk! Detta gjorde att jag fick börja på crossen, inte min plan men ibland får man ändra om. Så upp på crossen, i med lurarna och trampa på! Jag hatar egentligen att stå på den då löparbanden är bakom, får för mig att folk tittar och "skrattar". Det var det här med självförtroende... Jag lyckades stänga av och gjorde mina 15 minuter, totalt 1.96km Jag valde att köra en vanlig manuell inställning utan något direkt motstånd så när jag hoppade av kände jag mig lika fräsch som när jag började - nästa pass får jag nog göra lite jobbigare.

 

Gick vidare till löpbandet och kunde 20 min och 2,5km senare bocka av fjärde passet på löpschemat. Redan nu märker jag att jag har fått bättre flås och känner mig starkare. Det gäller bara att gå lugnt fram och låta kroppen bygga upp sig långsamt - inte som jag har gjort förr, ökat 1km per gång jag sprungit. Det gillar inte mina musker och leder =P 
Sen var jag duktig och åkte hem, lagade mat, förberedde frukost och tog det lugnt tills det var dags att lägga sig, skönt!

I övrigt händer inte så mycket i mitt liv. Jag jobbar, tränar och är hos hästarna. Micky är fortfarande sisodär och jag känner inte samma glädje till det som jag gjort förr. Det finns hela tiden ett sorts dåligt samvete när jag är där och jag (över)analyserar varje rörelse han gör.. =/ Alice och jag tömkörde honom i Söndags och bägge två är överrens om att det finns en viss rörelsestörning som i några lägen övergår i hälta till nästa ögonblick inte synas speciellt mycket. Vad gör man liksom?!
När det gäller Lilleman så väntar jag på resultat från masklabbet, har fått ett svar att han har små blodmask och odling på stora blodmasken är satt. Så det är de svaren jag väntar på nu för att sen avmaska honom på rätt sätt. =) Sen hoppas jag innerligt att han tar sig när det är gjort!

Ovido - Quiz & Flashcards